Varšava, 30. lipnja 2018.

Izložba "Rana hrvatska kompjuterska umjetnost 1971-1976"

U galeriji Zaklade za suvremenu poljsku umjetnost u Varšavi od 21. do 30. lipnja se održala izložba "Rana hrvatska kompjuterska umjetnost 1971-1976", u suradnji s Veleposlanstvom RH u Poljskoj. Izložbu su otvorili veleposlanica Republike Hrvatske u Republici Poljskoj Andrea Bekić i predsjednik Zaklade za suvremenu poljsku umjetnost Piotr Nowicki.

Kompjuterska umjetnost specifičan je oblik likovnoga izražavanja, koji se razvio potkraj 60-ih i početkom 70-ih godina u SAD i Zapadnoj Europi, kada su mladi IT-stručnjaci prve velike kompjutore počeli koristiti i za vizualna istraživanja, odnosno, likovno, umjetničko izražavanje. U Hrvatskoj i Zagrebu tom se trendu pridružila skupina mladih matematičara i inžinjera zaposlenih u institutu "Ruđer Bošković", u "Industogradnji" i još nekim velikim državnim poduzećima koja su nabavila prve IBM kompjutere. Njihove eksperimente da slikarska platna i kistove zamijene kompjuterskim algoritmima i printerima, prvi su zamijetili teoretičari suvremene umjetnosti i organizatori pokreta Novih tendencija, koji su ih pozvali da se pridruže glasovitim međunarodnim izložbama Tendencije 4 (1968) i Tendencije 5 (1973) u Zagrebu. Najbolji od mladih eksperimentatora Vilko Žiljak i Tomislav Mikulić, u narednom razdoblju stekli su međunarodnu reputaciju, ne samo kao kompjuterski stručnjaci i sveučilišni nastavnici, veći i kao likovni umjetnici, čija se djela nalaze u najuglednijim galerijama u svijetu: Victoria&Albert Museum u Londonu, Kunsthalle u Bremenu, MSU u Zagrebu itd. 

Poljska likovna publika bila je pomalo zatečena djelima začetnika naše kompjuterske grafike koja se u Poljskoj javila tek desetak godina kasnije, a najveći autoriteti za suvremenu umjetnost vrlo su se pohvalno izrazili o inicijativi VRH Varšava da se poljskoj javnosti prikažu radovi hrvatske likovne avangarde od prije gotovo pola stoljeća.

Među ostalima, izložbu su posjetili Branko Jović, potpredsjednik Grupe ORBICO, najvećeg hrvatskog investitora u Poljskoj, Antonio Grginović, predsjednik Uprave "Dalekovod-Polska" i drugi poslovni ljudi i partneri, a likovnu scenu Varšave na izložbi su predvodile Anda Rottenberg i Dorota Monkiewicz, dva najveća poljska autoriteta za suvremenu i avangardnu umjetnost.